Hoe ontvang ik meer fooi in een restaurant? Hoe ontvang ik meer fooi in een restaurant?

Af en toe kan je jezelf wel eens afvragen hoe je meer fooi je kunt ontvangen in een restaurant. We weten allemaal dat het een traditie en een vorm van respect is, maar in het algemeen zou een goede service bijna altijd beloond moeten worden met een gul gebaar van gasten: een fooi. 

Je staat er vast niet bij stil, maar het ontvangen van fooi is een zeer psychologisch onderwerp. Fooi ontvangen gaat om gasten subtiel uit te dagen om een extra centje te geven. Dit doen zij alleen als zij goed worden geholpen en door zich speciaal geïdentificeerd te voelen met de ober. In deze blog geeft Culinaire Specialisten jou wat handige tips mee hoe jij je fooienpot kan laten groeien!

Verwelkom de gasten op een warme manier

Het ontvangen van gasten met een grote glimlach helpt om je fooi een extra boost te geven. Het klinkt best voor de hand liggend, maar de eerste 30 seconden tijdens het ontvangen van de gasten is erg belangrijk. Gasten hebben eenmaal een oordeel. Beïnvloed de eerste oordeel door hen met een glimlach te ontvangen.

Jezelf voorstellen

Het gebeurd niet in elk restaurant, maar in sommige restaurants stellen de personeelsleden zich voor aan de gasten. Omdat je jezelf voorstelt aan de gasten, maak je het contact intiemer. Gasten willen eenmaal speciaal gevonden worden, dus door jezelf voor te stellen laat je de gast zich speciaal voelen. 

Geef een compliment van hun keuze

Natuurlijk houden we er van om de beste keuze te maken in een restaurant, vooral als het om lekker eten gaat. Als je de gaste feliciteert met hun keuze, voelt de gast een klein gevoel van triomf. Dit vertaalt zich vervolgens in dankbaarheid en fooi. 

Praat af en toe met de gasten

Persoonlijk contact zorgt voor meer vertrouwen en empathie. Door middel van een leuk gesprek te voeren kan je de gasten een interessante avond bezorgen. Tijdens het praten zoek je naar gemeenschappelijke interesses en hiermee wek je vertrouwen op. 

Blijf rustig en gezellig

Een andere houding waar de gasten een waarde aan hechten, is dat het team te allen tijde ontspannen en vriendelijk is. Daar speelt de activiteit en drukte in de zaak geen rol in. Dit resulteert in vrijgevigheid van de gast op het moment van een fooi geven.

Reageren is niet mogelijk.